×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران/ دیپلماسی ریلی همکاری ترانزیتی ایران و روسیه را هموار کرد

نشست مشترک مدیرعامل راه آهن با دبیرکل شورای هماهنگی حمل‌ونقل اوراسیا و مدیرعامل شرکت RZD Logistics روسیه، برگزار و در این جلسه بر افزایش نقش راه‌آهن ایران در کریدور شمال–جنوب، پیوستن روسیه به توافقنامه تعرفه مشترک ریلی و توسعه همکاری‌های لجستیکی در بندر خشک آپرین تأکید شد.

‌به گزارش منشور اقتصاد از روابط‌ عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست مشترک دکتر ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با میخائیل گونچاروف دبیرکل شورای بین‌المللی هماهنگی حمل‌ونقل سراسری اوراسیا (CCTT) و اولگ پولیف مدیرعامل شرکت RZD Logistics روسیه ۱۷ آبان ماه در ساختمان مرکزی شهدای راه‌آهن برگزار شد.

‌مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به ورود قطار روسی به بندر خشک آپرین تهران در روز جاری و امضای توافق‌نامه تعرفه مشترک ریلی با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در مسیر کریدور شمال–جنوب، خواستار هماهنگی بیشتر اعضا در اجرای تفاهمنامه شد.

‌دکتر ذاکری با محدود خواندن سهم ریل از کریدور شمال–جنوب، ظرفیت راه‌آهن ایران را برای حمل بار در این مسیر، بسیار بیشتر از میزان کنونی برشمرد و دستیابی به این هدف‌گذاری را منوط به همکاری تنگاتنگ روسیه و سایر کشورهای عضو این مسیر بین‌المللی دانست.

‌مدیرعامل راه‌آهن همچنین خواستار هدفگذاری کمّی شورا برای اعزام قطارهای برنامه‌ای از مسیر ایران به سمت جنوب شده و همزمان از آمادگی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای تعیین تعرفه حمل واحد با کشورهای عضو خبر داد.

‌میخائیل گونچاروف، دبیرکل شورای بین‌المللی هماهنگی حمل‌ونقل سراسری اوراسیا نیز در این نشست با ابراز خرسندی از ورود قطار باری روسیه به بندر خشک آپرین، از تلاش روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این بندر خبر داد.

‌وی خاطرنشان کرد: مهمترین مانع در مسیر استفاده کامل از ظرفیت‌های شاخه غربی کریدور شمال–جنوب، مشکلات موجود در بخش‌های شمالی این مسیر بود که اکنون با بهره‌برداری از بندر آپرین بخش قابل‌توجهی از این چالش‌ها مرتفع شده است.

‌وی همچنین وضع تعرفه حمل ترانزیتی واحد میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برای تقویت مسیرهای عبوری از کشورهای عضو، به‌ویژه کریدور شمال–جنوب ضروری دانست.

‌در بخش پایانی این نشست، اولگ پولیف مدیرعامل شرکت RZD Logistics نیز با تقدیر از عملکرد کریدور شمال–جنوب و تلاش‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در شکوفایی این مسیر بین‌المللی گفت: زمان سیر در این کریدور به حدود ۱۵ روز کاهش یافته و هزینه حمل بار در آن نیز تقریباً به نصف رسیده است.

‌وی همچنین از تصمیم راه‌آهن روسیه برای اعزام حداقل سه رام قطار باری دیگر از روسیه به سمت بندر آپرین خبر داد و افزود: این بندر خشک می‌تواند به مرکزی مهم برای توسعه مبادلات تجاری ریلی میان کشورهای عضو کریدور شمال–جنوب با کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق تبدیل شود.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد