×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
وزیر جهاد کشاورزی باید یک ژنرال تمام عیار باشد/ صفر تا صد اختیارات به بخش خصوصی واگذار شود

منشور اقتصاد: ريیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس با تاکيد بر اينکه بايد يک ژنرال تمام عيار، به عنوان وزير جهاد کشاورزی انتخاب شود، عنوان کرد: البته منظورم از ژنرال، نظامی بودن نیست؛ بلکه فردی است که بتواند این وزارتخانه مهم در امنيت غذايی را ساماندهی کند.

منشور اقتصاد: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه باید یک ژنرال تمام عیار، به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شود، عنوان کرد: البته منظورم از ژنرال، نظامی بودن نیست؛ بلکه فردی است که بتواند این وزارتخانه مهم در امنیت غذایی را ساماندهی کند.

به گزارش “منشور اقتصاد”، محمدجواد عسکری در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، گفت: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ما در بخش کشاورزی منحصر به فرد است، اما بدون تعارف باید بپذیریم که نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم. قسمتی از این مساله به این برمی‌گردد که نخواستیم و قسمتی دیگر به این مربوط می شود که نتوانستیم هنرمندانه و خلاقانه عمل کنیم. برخی به دنبال منافع شخصی خود بودند و برخی دیگر بی‌تدبیر بودند و اغلب مدیرانی که منصوب شدند، لایق نبودند.

وی با بیان اینکه در مجلس یازدهم، ۵۷ سفر استانی انجام داده و از سطح جامعه، ایرادات، کاستی‌ها، نارسایی‌ها و همچنین ظرفیت‌ها را احصا کرده است، اظهار داشت: در همین رابطه 119 مکاتبه با شهید رییسی انجام دادم و ۱۴ جلسه با وی داشتم و مسایل را مطرح کردم. حتی وزرای مستقر به من گفتند که چرا به رییس‌جمهور نامه می نویسید و مسایل را با ما مطرح کنید؛ بنده هم در پاسخ گفتم که بارها مسایل را به خود شما گفته‌ام ولی شما توان این را ندارید یا گوش نداده‌اید یا بلد نیستید و مجبورم به بالاترین مقام اجرایی کشور بگویم.

عسکری در ادامه افزود: با دفتر مقام معظم رهبری هم بارها مکاتبه کرده‌ام و در شورای عالی امنیت ملی هم حضور یافته ام و به آنها هم اعلام کرده‌ام که مشکل کجاست.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مشکلات متعددی که در بنادر و ترخیص و حمل کالاهای اساسی، نهاده های دامی و …. وجود دارد، گفت: با توجه به وجود چالش ها و مشکلات بسیار، به این فکر افتادیم که نظرات و پیشنهادات دوستان را جمع‌آوری کنیم و به‌طور شفاف و روشن آنها را تبدیل به قانون کرده‌ایم و به عالی‌ترین مقام اجرایی کشور ارایه داده‌ایم. در حال حاضر هم در راستای بحث امنیت غذایی، هیچ راهی نداریم به جز اینکه هم قانون را اجرا کنیم و هم از نظرات، رهنمودها و پیشنهادات افرادی که در این حوزه دستی بر آتش دارند، استفاده کنیم و به نظرات دوستان با نگاه عقلایی و منطقی و کارشناسانه گوش دهیم و کار را دنبال کنیم.

عسکری در ادامه خواستار برگزاری جلسات ماهانه با کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران شد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که جلسات مشترکی برگزار شود و جناب عطاءالله اشرفی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس حضور بیابند تا بر اساس نظرات کارشناسی اعضای اتاق، فعالیت کنیم.

پیگیری های مکرر برای پرداخت مطالبات گندم کاران

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به نامه نگاری ها و پیگیری های مکرر و متعدد برای پرداخت مطالبات گندم کاران تصریح کرد: در جلسه ای که چند روز پیش با مسئولان وزارت نفت، سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های متولی داشتم، به آنها گفتم که همه شما را به‌عنوان ترک فعل به دستگاه قضایی معرفی می‌کنم. زمانی که وزیر نفت با بنده تماس گرفت و پیگیر ماجرا شد، به او گفتم که شما قانونا وظیفه دارید و طبق قانون، پول گندم حداکثر یک هفته پس از دریافت از دستگاه‌های متولی، باید به کشاورزان پرداخت شود و هر گونه تاخیر هم مشمول پرداخت خسارت می شود.

عسکری در ادامه افزود: در صحبت خود با وزیر نفت بر این موضوع تاکید کردم که شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی باید از محل درآمد نفت و گاز، پول به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کنند تا این سازمان هم پول خرید تضمینی گندم را پرداخت کند.

وی با اشاره به تصویب قانون موثر در شورای قیمت‌گذاری گندم، بیان کرد: خوشبختانه محصول گندم به نقطه‌ای رسیده است که به خودکفایی نزدیک شده‌ایم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قطع به یقین واردکننده بودیم. امسال که به خودکفایی رسیده‌ایم، باید کاری کنیم که سال آینده تولیدکننده با میل، رغبت و انگیزه بیشتری کار کند.

مشکلات کشور با مدیریت صحیح قابل حل است

عسکری با تاکید بر اینکه باید یک ژنرال تمام عیار، به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شود، عنوان کرد: البته منظورم از ژنرال، نظامی بودن نیست؛ بلکه فردی است که بتواند این وزارتخانه مهم در امنیت غذایی را ساماندهی کند. هم اکنون هم در حال تنظیم نامه برای رییس جمهور منتخب هستم تا به جناب پزشکیان پیشنهاد دهم افرادی را برای وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو و همچنین ریاست سازمان محیط زیست انتخاب کند که کار بلد باشند و از پایین به بالا آمده باشد و از سربازی به سرداری رسیده باشند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کشور با مدیریت صحیح قابل حل است، گفت: صحبت من این است که ما نباید همیشه به پول تکیه کنیم و قسمتی از مشکلات کشور مربوط به مدیریت است و اگر مدیریت خوبی داشته باشیم، اتفاقات خوبی هم رخ می دهد.

وی در رابطه با بحث قوانین نیز اظهار داشت: تا به امروز، قوانین را بر اساس نظرات بخش تولید و تولیدکنندگان اصلاح کرده ایم و حالا هم هرجا که قانون ایراد دارد و مانع است، به مجلس منعکس شود تا ما در قالب یک استفساریه آن را حل ‌کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در حوزه تخلفات دستگاه‌ها، بیش از ۳۰ نامه به دستگاه های  نظارتی نوشته است، اذعان داشت: امنیت غذایی مقوله بسیار مهمی است و بخش کشاورزی، بزرگترین بخش خصوصی کشور است و 3 برابر صنعت بازدهی دارد. همچنین این بخش دارای 4 میلیون و 500 هزار نفر بهره‌بردار است و ۳۰ درصد اشتغال مربوط به این بخش است. اگر ما بخش کشاورزی را به خوبی فعال کنیم، ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی ما، علاقمند به این محصولات هستند و به این ترتیب، ارز وارد کشور می‌شود.

عسکری با تاکید بر اینکه در حوزه تقنینی آنچه که لازم بوده است را انجام داده‌ایم، گفت: تمامی ایراداتی که در برنامه هفتم توسعه وجود داشته است را با کمک مشاورین و کارشناسان، احصا کرده‌ایم. در مورد برنامه ششم توسعه هم فقط ۳۰ احکام دائمی برنامه اجرا شد که آن هم ناقص بود. از همین رو برنامه هفتم را طوری لحاظ کرده ایم که برنامه ششم هم جبران شود. اگر هم در جایی از قانون ایرادی وجود دارد، مطرح شود تا برطرف شود.

وی در مورد مباحث مربوط به آمار هم گفت: ما بارها نامه زده ایم که آمار ارایه شده با واقعیت مغایرت دارد و خیلی اوقات آمار واقعی را گرفته‌ایم و به مسئولان مرتبط ثابت کرده‌ایم که موضوع را به شکل واقعی اعلام نمی کنند. پرونده برخی از افرادی هم که آمار غیرواقعی می‌دادند، به دستگاه قضایی رفته است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یک بار و برای همیشه، باید از صفر تا صد اختیارات به بخش خصوصی واگذار شود، اظهار داشت: در کنار این واگذاری، باید یک نظارت دقیق انجام شود و باید  کمک شود تا بخش خصوصی روی پای خودش قرار بگیرد و چابک و فعال شود. هرجا هم که بخش خصوصی مرتکب تخلف شد، طبق قانون با آنها برخورد شود.

در کشور ما، اقتصاد باید تاوان سیاست را بدهد

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما، اقتصاد باید تاوان سیاست را بدهد و به حدی در حوزه سیاسی ورود کرده‌ایم که تمام مباحث را تحت الشعاع قرار داده است و باید کمک کنیم و این مسیر را هموار کنیم تا شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

وی با اشاره به وظیفه حوزه تقنینی برای هموار کردن مسیر، تصریح کرد: از سند ۲۰ ساله چشم‌انداز نظام در افق ۱۴۰۴، فقط یک سال باقی مانده است و باید مشخص کنیم که کجای کار هستیم و باید چقدر علم تولید می‌کردیم و تکنولوژی صادر می‌کردیم که انجام نداده ایم. طبق این سند باید جزو کشورهای اول در منطقه می‌شدیم که نشده‌ایم؛ زیرا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های داخل کشور را باور نکردیم.

عسکری به موضوع تغییر دولت اشاره و خطاب به حاضران در این نشست گفت: در اولین جلسه با حضور اعضای اتاق بازرگانی و تولیدکنندگان با مدیران عامل بانک‌های کشور، جلسه ای خواهیم داشت و به آنها تاکید خواهیم کرد که اگر تا پایان سال، ۱۵ درصد از اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص ندهند، باید در دستگاه قضایی یا نظارتی پاسخگو باشند. همچنین در حضور شما  به رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و دستگاه‌های متولی اعلام می‌کنیم که ماموریت بانک کشاورزی از صفر تا صد باید در حوزه کشاورزی و تولید باشد و رونوشت آن را هم در اختیار شما قرار می دهیم تا موضوع را پیگیری کنید.

این نماینده مجلس در پایان گفت: اگر بتوانیم در همین فاصله زمانی کم مساله کشاورزی را حل کنیم، حتما روی بخش‌های دیگر اثر خواهد گذاشت و تلاش ما بر این است که این اتفاق میمون و مبارک، رخ دهد. باز هم تاکید می‌کنم، تقاضای من این است که بخش کشاورزی و تولیدکنندگان که با سفره و سلامت مردم سر و کار دارد، کمک کنند تا بتوانیم مسیر درست را دنبال کنیم تا منجر به  اتفاقات خوبی شود.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد