×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
اجرای موفقیت‌آمیز پویش «نه به تصادف»

معاون سازمان راهداری از اجرای موفقیت‌آمیز پویش «نه به تصادف» با پیام « ۶ دونگ برانیم» خبر داد .

به گزارش منشور اقتصاد ، مهران قربانی معاون راهداری این سازمان و نماینده ایران در مجمع جهانی راه (پیارک)، با استناد به تجارب جهانی و مستندات علمی، اظهار کرد: پویش «نه به تصادف» با پیام « شیش دونگ برانیم» که به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه ضروری از سوی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی پیشنهاد شد و با حمایت ریاست محترم جمهوری در سطح ملی در ایام طرح نوروزی از سوی تمامی دستگاههای ذیربط با ایمنی راهها اجرا شد، به‌طور قطع از نظر کارشناسی موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور قطع از نظر کارشناسی موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌شود. این ارزیابی حتی فراتر از آمارهای رسمی تصادفات و تلفات است که به‌طور دقیق توسط پزشکی قانونی کشور تا یک ماه پس از پایان طرح اعلام خواهد شد. البته خوشبختانه، بر اساس اظهارات رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی این پویش، کاهش 8.5 درصدی تلفات تصادفات در سر صحنه تصادفات حاصل شده است.

وی عنوان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در کنار همکاران پلیس راهور فراجا و سایر دستگاه های امدادی و ذیربط با ایمنی رانندگی جدا از مجموعه اقدامات زیربنایی و ایمن سازی راهها و اتخاذ تدابیر لازم حمل و نقل عمومی جاده‌ای، در چارچوب پویش «نه به تصادف» با پیام «شیش دونگ برانیم» بر مبنای مطالعات علمی و استفاده از تجارب سایر کشورهای پیشرو ایمنی، محتواهای تاثیرگذار متنوع و جدیدی در طی این 20 روز به هموطنان از طرق مختلف از جمله رسانه های خبری و فضای مجازی و همینطور برگزاری ۳۸ ایستگاه پویش در مکان های منتخب از شبکه راههای کشور در تمام استانها ارائه کرد.

وی عنوان کرد: ایده پیام « شیش دونگ برانیم» برگرفته از تکنیک های «ذهن آگاه» بوده که تحت عنوان مایندفولنس (Mindfulness) در دنیا مطرح بوده و بسیار در ایجاد و حفظ آمادگی لازم برای انجام سفرهای ایمن در رانندگان موثرند، همچنین در قالب این پویش، به تبیین و تشریح نقش بی بدیل همراهان و سرنشینان بویژه افراد بزرگسال و از جمله ایفای نقش محوری مادران و بانوان در داخل وسیله نقلیه تحت عنوان « همراه 6 دونگ » نیز با تولید و انتشار محتواهای سمعی و بصری و متنوع پرداخته شد.

وی بیان کرد: در این راستا بیش از ۵۰ عنوان کلیپ و تیزر تخصصی با مضمون رفتار سازی ایمنی رانندگی و دهها بروشور تبیین تکنیک های شیش دونگ بودن راننده و همراهان وی، تهیه و منتشر شد و از حداقل ۲۰۰ تابلوی تبلیغاتی مستقر در جاده ها برای تبیین اهمیت تکنیک های شیش دونگ بودن در کنار فرصت پخش حداقل ۳۰ برنامه به مدت ۲۴۰ دقیقه از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده شد.

به گفته وی، تولیدمحتواهای انجام شده و انتشار آنها گام بزرگی در ایجاد ظرفیت مناسب برای اصلاح رفتار رانندگان و همراهان سفر محسوب شده و جدا از اثرگذاری آنها به عنوان نقطه عطفی در تولید محتواهای تخصصی، به یادگار خواهند ماند و الگویی مناسب برای تولیدات اثرگذار بعدی قرار خواهند گرفت. ضمن آن‌که در پنج روز آخر اجرای طرح، نسبت به مکان‌یابی و ایجاد حداقل ۱۰۰ ایستگاه صلواتی توزیع نوشیدنی قهوه، نسکافه و چای در محورهای طویل و دارای سوابق بروز بروز تصادفات ناشی از خواب آلودگی رانندگان مبادرت شد.

معاون راهداری سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که “این پویش تا چه اندازه توانسته در کاهش تلفات مؤثر باشد”، توضیح داد: بر اساس مدل‌های علمی و شاخص‌های ارزیابی بین‌المللی، پویش‌های آموزشی-فرهنگی معمولاً بین ۱۵ تا ۲۵ و حتی در مواردی تا ۳۰ درصد پتانسیل کاهش تلفات را دارند. در شرایط ایده‌آل و با اجرای کامل تمام مؤلفه‌ها، پویش “نه به تصادف” مطابق برآورد کارشناسی می توانست ۲۰ درصد از تلفات احتمالی برای نوروز امسال را کاهش دهد.

قربانی در عین حال ادامه داد: اما باید توجه داشت که تأثیر واقعی این‌گونه برنامه‌ها تابعی از چهار عامل کلیدی مدت زمان اجرا، پوشش جغرافیایی، میزان مشارکت مردم و کیفیت سیستم های نظارتی و کنترل رفتار مردم است.

وی یادآور شد: در مورد پویش اخیر، اگرچه محدودیت‌های زمانی و اجرایی اجازه نداد به حداکثر پتانسیل خود برسیم، علیرغم رشد تردد در جاده ها، رشد تلفات سر صحنه تصادفات مطابق گزارش های اولیه کنترل شده و حتی تلفات سر صحنه تصادف کاهش 8.5 درصدی را نشان می دهد که دال بر موفقیت اجرای پویش می باشد.

وی با اشاره به تجارب موفق بین‌المللی در حوزه ایمنی راه‌ها توضیح دادند: «کشورهای پیشرو در ایمنی جاده‌ها و حتی کشورهای قابل مقایسه با کشور ما مانند ترکیه و مالزی نیز در ابتدای راه با چالش‌های مشابهی مواجه بوده اند. به عنوان مثال، ترکیه از سال 2012 میلادی (1391 شمسی) کمپین ملی «Trafik Güvenliği Eylem Planı» (طرح اقدام ایمنی ترافیک) را با تمرکز بر آموزش و فرهنگ‌سازی آغاز کرد و پس از 8 سال پیگیری مستمر، موفق به کاهش 30 درصدی تلفات جاده‌ای شد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: مالزی از سال 2004 میلادی (1383 شمسی) برنامه جامع «Keselamatan Jalan Raya» (ایمنی تردد در راه ها) را اجرایی کرد که پس از یک دهه، کاهش 25 درصدی تصادفات مرگبار را به همراه داشت. این تجارب نشان می‌دهد که دستیابی به نتایج ملموس در حوزه ایمنی راه‌ها نیازمند تمرکز بر رفتار سازی و استمرار و پیگیری مستمر و چندساله آن در کنار بهبود سایر اجزای ایمنی و از جمله ایمنی وسایل نقلیه و بهبود ایمنی راهها هستند.

قربانی در بخش دیگری از توضیحات خود به عوامل خارج از کنترل این پویش اشاره کرد و گفت: رشد سفرها حداقل 1.5 درصد بین استان ها در کنار رشد سفرهای داخل استانی و همینطور رشد عملکرد ناوگان عمومی بار و مسافر در جاده ها، تغییرات جوی غیرمترقبه مانند بارش های بهاری و مه در شمال و غرب کشور که منجر به افزایش احتمال شکل گیری تصادفات می شد، شکل گیری سه موج سفر نسبت به دوموج سفر سال های قبل با توجه به تعدد مناسبت‌های نوروز امسال و تخلفات فردی برخی رانندگان که با وجود هشدارها، همچنان به سرعت‌های غیرمجاز (حتی تا 150 کیلومتر بر ساعت) از جمله این عوامل بود.

معاون راهداری با اعلام برنامه‌های آینده تأکید کردند: «ویش «نه به تصادف» تنها یک شروع در سطح ملی بود و ضرورت دارد به عنوان یک برنامه ملی دائمی تبدیل شود.

معاون سازمان راهداری تبدیل پویش به پویش دائمی با محوریت آموزش در فرهنگسراها،دانشگاهها، مدارس بویژه مقاطع راهنمایی و دبیرستان ها، افزایش ایمنی راهها از جمله در خصوص ضربه پذیری و استحکام خودروها و تجهیز خودروها به سیستم‌های هشدار تصادف و تسریع پویش به لزوم ارتقای ساخت زیرساخت‌های ایمن تر و توسعه سیستم های نظارت هوشمند راهها را از مهم‌ترین اقدامات آتی اعلام کرد.

قربانی تاکید کرد: پویش نه به تصادف یک شعار نیست، بلکه یک ضرورت است که باید حداقل برای یک دوره پنج ساله آتی ادامه یابد.

منبع تسنیم

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد