×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
احتمال اضافه وزن و چاقی در افرادی که سریع غذا میخورند بیشتر است

اغلب مردم تند غذا میخورند و برای این عمل توجیهاتی دارند، غافل از اینکه با شتاب غذا خوردن پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد. آهسته خوردن و جویدن کامل غذا، لذت بردن از غذا و دست کشیدن از آن هنگامی که کاملا سیر نشده ایم، همگی از توصیه های قابل توجه دین مبین اسلام و علم تغذیه است. امروزه تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیدا کرده، زیرا عامل بسیاری از مرگ و میرها و بیماری های مختلف، از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و … ریشه در تغذیه فرد و عادات غذایی او دارد اما اینکه غذا را با چه سرعتی و در چه شرایطی میل کنیم نیز عامل مهم دیگری است که نباید آن را دست کم گرفت.

آهسته غذا خوردن با فوائد زیادی همراه است

روشی برای کاهش وزن:

مهمتزین دلیل گرسنگی، خالی بودن معده و در درجه بعدی پایین بودن سطح قند خون است. در این شرایط پیام گرسنگی از سوی مغز صادر میشود و فرد میل به خوردن خواهد داشت. اگر در این حالت آهسته غذا بخورید با حجم غذای کمتر، زودتر احساس سیری خواهید نمود زیرا زمان کافی در اختیار خواهید داشت که متوجه شوید سیر شده اید یا نه؟ بنابراین زودتر از غذا خوردن دست میکشید. مطالعات نشان داده است سیری مفهومی پیچیده است و شامل دفعات جویدن مواد غذایی، زمان صرف خوردن غذا، نگاه کردن به غذای داخل ظرف، بعلاوه مقدار واقعی غذایی است که میخورید.

فرصتی برای انتخاب غذاهای بهتر:

وقتی آهسته غذا میخورید بیشتر غذا را مزه خواهید نمود. این امر بسیار خوب است چون هر چه بیشتر به غذایتان توجه نمایید، غذاهای سالم و طبیعی را بیشتر ترجیح خواهید داد. بیشتر مواد غذایی تولید شده توسط کارخانه ها به دقت توسط مهندسین صنایع غذایی طراحی میشوند تا طعم و مزه دلپذیری داشته باشند. اگر مواد غذایی را به خوبی بجوید طعم و مزه بسیاری از غذاهای فرآوری شده برایتان نامطلوب و منزجر کننده خواهد بود.

کمک به اجتماعی شدن بیشتر افراد:

غذا خوردن میتواند یک رویداد اجتماعی باشد. به عبارت دیگر، وعده های غذایی زمانهایی هستند که مردم دور هم جمع میشوند و اوقاتشان را با هم سپری میکنند هر چه زمان صرف وعده غذایی را افزایش دهید، قادر خواهید بود بیشتر با دوستان و اعضای خانواده تان صحبت کنید، روابط تان را بهبود بخشید و احساس صمیمیت بیشتر نمایید.

توقف صرف غذا قبل از سیر شدن:

حدود 20 دقیقه طول میکشد تا معده با تولید هورمون هایی، پیام سیری را به مغز مخابره نماید. این فرآیند زمانی آغاز میشود که معده حالت اتساع پیدا کند. در صورت آهسته غذا خوردن فرصت بیشتری برای درک احساس سیری خواهید داشت به طوری که قادر خواهید بود قبل از سیری کامل دست از غذا خوردن بکشید.

استرس کمتری را تجربه می کنید:

آهسته غذا خوردن و نوجه به آنچه میخورید یک نمونه از تمرین تمرکز حواس است. وقتی غذا میخورید فقط در آن لحظه باشید و از فکر کردن درباره چیزهایی که باید بعد از صرف غذا انجام دهید، اجتناب نمایید. این نوع تمرکز حواس منجر خواهد شد که زندگی با استرس کمتر و شادمانی طولانی تر داشته باشید.

عوارض تند غذا خوردن را بشناسید

مقاومت به انسولین:

محققین ژاپنی نشان داده اند تند غذا خوردن با مقاومت به انسولین همراه است. مقاومت به انسولین شرایطی است که در آن سلولهای بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی دهند و به دنبال آن جذب گلوکز دچار اختلال شده و به طور ثانویه باعث افزایش قند خون میشود. احتمال دیابت در افرادی که سریع غذا میخورند در مقایسه با سایرین دو برابر بیشتر است.

سوزش سر دل و سایر ناراحتی های گوارشی:

تند غذا خوردن موجب برگشت اسید معده به مری و سوزش سردل میشود.

اضافه وزن و چاقی:

مطالعات متعدد نشان داده اند احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی در افرادی که سریع غذا میخورند در مقایسه با سایرین دو برابر بیشتر است زیرا این افراد با تندخوری مانع از کنترل مغز بر عمل سیر شدن میشوند. اضافه وزن و چاقی موجب بروز بیماریهایی چون فشار خون بالا، دیابت نوع دو، افسردگی، بیماری های قلبی و عروقی، برخی از سرطان ها، بیماری های کبدی، صفراوی، سنگ کیسه صفرا، آرتروز، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، فتق، آسیب عضلات اسکلتی، مشکلات پوستی، کوتاه شدن عمر و … میشود.

لذت کمتر از طعم و مزه غذا:

سریع غذا خوردن باعث میشود فرد کمتر طعم غذا را حس کرده و بالطبع کمتر لذت ببرد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد