×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
امگا۳ را دست کم نگیرید!

روزانه راهکارهای زیادی در رابطه با حفظ سلامتی، اطلاع رسانی میشود که یکی از آن، کاهش مصرف چربی هاست اما آیا تمامی انواع چربی مضر است؟ آیا باید تمامی انواع چربی را به یک چشم نگاه کرد و آن را از رژیم غذایی حذف کرد؟ برخلاف تبلیغات گسترده ای که برای چربی ها ارائه میشود برخی از انواع آن، نه تنها برای بدن ضرری ندارد بلکه مفید نیز است به شرط آنکه در مصرف این منبع غذایی نیز زیاده روی نشود و به نوعی جایگزین چربی های مضر گردد. یکی از این نوع چربی ها، اسید چرب امگا۳ است که به دنبال تحقیقات انجام گرفته روی آن، برای بهبود عملکرد بدن و بسیاری عوارض جسمانی مفید بوده و مصرف متعادل آن باید به عادت تبدیل شود.

الفبای امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳، بیش از یک شکل داراست. به اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی DHA و EPA میگویند. تحقیقات نشان داده است این شکل از امگا۳ دارای بیشترین مزایای سلامتی است.

شکل دیگر امگا۳ معروف به ALA میباشد که در روغن های سبزی، دانه گیاه کتان، گردو و سبزی هایی همچون اسفناج که برگ آنها سبز تیره است و زیتون یافت میشود. بدن میزان کمی از ALA  را تبدیل به EPA و DHA میکند.

دوست عروق خونی

اسیدای چرب امگا۳ با کاهش التهاب موجود در عروق خونی، مفاصل و دیگر قسمتهای بدن با بیماری مبارزه میکند. مصرف زیاد امگا۳ به تنظیم ضربان قلب افزایش یافته کمک میکند و چربی های ناسالم موجود در جریان خون یعنی تری گلیسرید را کاهش میدهد. در نهایت اسیدهای چرب امگا۳ میتواند سرعت تشکیل لخته خون را، در رگ های خونی کاهش دهد.

بدن ما قادر به ساخت امگا۳ نمیباشد در نتیجه باید امگا۳ را از طریق غذاها و مکمل ها بدست آوریم.

سپری در برابر حملات قلبی

اگر سابقه حمله قلبی دارید، امگا۳ از قلب شما محافظت میکند. برخی تحقیقات نشان داده اند آمار حملات قلبی و بیماریهای قلبی در افرادی که میزان امگا۳ خود را افزایش داده اند کمتر است.

انجمن قلب امریکا به افراد مبتلا به بیماری های قلبی توصیه میکند روزانه یک گرم EPA و DHA مصرف کنند. خوردن ماهی بهترین گزینه میباشد. اما ممکن است دکتر شما کپسولهای حاوی روغن ماهی نیز برای شما تجویز کند.

تنظیم کننده طبیعی ضربان قلب

امگا۳ تاثیر تثبیت کننده ای بر قلب دارد. امگا۳ میتواند شدت تپش قلب را پایین بیاورد و ضربان غیرعادی قلب را کاهش دهد. ماهی، گردو، بروکلی و دانه سویای سبز از مرسوم ترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ است.

تری گلیسرید خون تان بالاست؟

امگا۳، تری گلیسیرید خون را کاهش میدهد اما بیش از مصرف امگا۳ با دکتر خود صحبت کنید زیرا برخی از مکملها ممکن است  گلیسرید خون را بالا ببرد. علاوه براین، میتوانید با تمرین، کاهش مصرف الکل و کاهش مصرف شیرینی و کربوهیدرات های تصفیه شده سطح گلیسرید خون را پایین بیاورید.

ضد آلزایمر

دلایلی وجود دارد که نشان میدهد امگا۳ باعث جلوگیری از جنون میشود و کارکرد ذهن را بهبود می بخشد. در یک تحقیق نشان داده است افراد مسنی که از رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ پیروی میکردند کمتر دچار آلزایمر میشدند.

ضد سرطان 

امگا۳ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان پروستات پیشرفته را کاهش میدهد. جامعه سرطان امریکا به جای مصرف مکمل امگا۳، مصرف ماهی را پیشنهاد میکند.

ترجمه و گردآوری/حمید عرب عامری

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد