- تاریخ : ۱۴۰۳/۰۸/۱۹ ساعت : ۱۱:۴۱:۴۸
- کد خبر 10214
true
false
true
false
false
false
false
false
true
حامد پاک طینت/در حال حاضر هیچ متغیری بیشتر از “ترامپ ایفکت” روی اقتصاد و تجارت تاثیر گذار نیست
بر خلاف اظهارات سیاسیون عزیز! که می گویند برای ما فرقی نمی کند، چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد برای مردم و بویژه فعال اقتصادی نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا تفاوت دارد که چه کسی راهبری بزرگترین اقتصاد جهان را به عهده بگیرد و سیاستهای اتخاذ شده در آمریکا بدون کوچکترین ابهام و تردیدی همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد – ایران و فعالان اقتصادی اش هم از این موضوع مستثنی نیستند
ترامپ قصد افزایش تعرفه های ورود کالا به آمریکا را دارد و تردیدی ندارم که این کار را با قدرت انجام خواهد داد
تاثیر این اقدام بر فعال اقتصادی ایرانی چیست ؟
بیشترین هدف این تصمیم چین است ، و چین ، این بزرگترین کارخانه دنیا چاره ای ندارد که مقاصد جدیدی برای کالای تولیدی خود بیابد – جهان و ایران ما در معرض واردات بسیار بیشتر و نرخ های رقابتی تر قرار خواهد گرفت و از این وجه تولید کننده ایرانی بزودی در معرض فشار قیمت تمام شده قرار می گیرد، از سویی صادرکنندگان کالای ایرانی رقیب گردن کلفتی بنام چین را در هر مقصد تجاری خود ملاقات خواهند کرد !
از آنجایی که جایگزینی بازار بزرگ آمریکا برای چین به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد دو ریسک بزرگ برای ما در پیش است – اول اینکه چین تقریبا تنها مقصد نفتی ایران است و بده و بستان چین و آمریکا بر سر تعرفه ها ، کارت ایران را هم روی میز بازی خواهد آورد – ساده لوحانه است اگر تصور کنیم ایران در این چانه زنی از سوی چین فروخته نخواهد شد ! دوم آنکه بدلیل کاهش احتمالی تولید در چین بدلیل محدودیت واردات آمریکا ، واردات مواد اولیه از سوی ایران با محدودیت بیشتری مواجه خواهد شد و این هم بر اقتصاد ایران و هم بر تجار ایرانی تاثیر مستقیم خواهد داشت
از همه اینها گذشته قیمت نفت با حضور ترامپ و کم رنگ شدن احتمالی تحریم ها بر روسیه احتمالا روند نزولی خواهد گرفت و همزمانی این رخداد با تشدید قطعی تحریم ها بر ایران، کشور و فعالان اقتصادی را اینبار در پیچ تاریخی با زاویه تندتر از همیشه گرفتار خواهد کرد!
بی شک، مسئولین دولتی و اولیا مملکت و همچنین فعالان اقتصادی باید برای شرایط جدید تصمیم های سریع و مهم به جهت مقابله عقلانی با چنین شرایطی بگیرند
شرکتهای تولیدی فقط دو ماه فرصت دارند تا استراتژی های خود را با شرایط جدید انطباق دهند
شرکتهای تجاری و صادر کننده ها نیز ایضا، فقط دو ماه فرصت دارند تا راهبردها و ساختار جدید و عملیاتی خود را با شرایط جدید وفق دهند
آنچه با اطمینان می توان گفت این است که راهبردهای جاری و ساختار کنونی تا سه چهار ماه آینده مرخص است !
false
false
false
false