×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
شفافیت یا فرا فکنی ؟

بهرام پارساپور*/هر ساله پس از انتشار صورت های مالی بانک ها توسط بانک مرکزی عده ای از افراد ورسانه ها با فرا فکنی و ارایه آمار و تحلیل های نادرست و اشتباه کارکنان نظام بانکی را مورد هجمه قرار می دهند که باید روابط عمومی بانکها در این خصوص شفاف سازی کنند و مراجع نظارتی در این خصوص ورود پیدا کنند تا از ایجاد فضا سازی و جو منفی وناامید کردن مردم جلو گیری نمایند
اما اصل موضوع پرداختی به کارکنان بانک ها چیست ؟
نکته ای که باید ذکر گردد این است که تمامی بانک هایی که ذیل بانک مرکزی فعالیت می کنند در چارچوب بخش نامه های ابلاغی بانک مرکزی که در اجرای تکالیف مقرردر جزوه‌ها ۳و۴ذیل بند ح تبصره ۱۶قانون بودجه سال ۱۴۰۲کل کشور تنظیم شده اقدام می کنند.

یکی از مزیت بانکها به دیگر سازمان‌ها شفافیت است که هر سال پس از تصویب ترازنامه بانک مانده تسهیلات کارکنان خود را بصورت شفاف اعلام می کند و برداشت اشتباهی که در این خصوص صورت می گیرد این است که مانده تسهیلاتی که در صورت های مالی اعلام می‌شود به معنای پرداخت تسهیلات در سال گذشته نیست وان مبلغ مانده تسهیلات تجمیعی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی به کارکنان شاغل و بازنشسته می‌باشد واین مبلغ طی فعالیت سی سال خدمت یک کارمند می باشد که طبق مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۲هر کارمند طی خدمت سی ساله خود حدود نهصد و سی میلیون تومان وام با نرخ مصوب بانک مرکزی نه قرض‌الحسنه می تواند دریافت نماید .یک کارمند با این مبلغ چند متر آپارتمان می تواند دریافت نماید؟
اما موضوع دیگر اینکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بدون در نظر گرفتن منابع قرض‌الحسنه بانکها اقدام به افزایش سقف وام ازدواج وفرزند آوری نمودند که فی الحال باعث ایجاد صف جهت پرداخت شده است.
و همچنین شایان ذکر است که کلیه وام های پر داختی بانک ها در بودجه سالانه مجلس شورای اسلامی تصویب می گردد و هیچ بانکی حق پرداخت بیش از آنرا ندارد .
جالب تر اینکه نمایندگان محترم خود مصوبه نحوه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانکها را در مجلس شورای اسلامی تصویب می کنند بعد از مدتی مصوبه ای را که خودشان تصویب کردند را زیر سوال می بردند.
اگر تمام بانکها تخلف کردند چرا دستگاه هاو سازمان های نظارتی در این خصوص ورود نمی کنند کما اینکه این اتفاق هر ساله اطلاع رسانی می گردد مثلاً سال گذشته اعلام شد که بانکها به کار کنان خود ۱۶۲همت پرداختی داشته اند واکثر سایت ها و خبرگزاری ها به این موضوع پرداختند بدون اینکه از اصل موضوع خبر داشته باشند
اگر شفافیت خوب است چرا دیگر وزارت خانه ها و سازمان های دولتی کلیه پرداختی ها اعم از حقوق و تسهیلات و…خود به کارکنان را منتشر نمی کنند؟آیا دیگر سازمان هاو وزارت خانه ها هیچ خدماتی برای کارکنان خود در نظر نمی گیرند ؟قطعا همه سازمان ها چنین خدمات و تسهیلاتی برای کارکنان خود دارند.
حال با توجه به اینکه سایر سازمانها و نهادهای دولتی هم چنین تسهیلاتی وحتی شاید بیشتر برای کارکنان خود دارند چه کسی باید بر تاریک خانه های آنها نور بتاباند ؟چه کسی می تواند بگوید در این سازمان ها چه می گذرد؟
سواحل دریای خزر اختصاصی برای کدام سازمان ها است ؟که برای استفاده از آنها کارکنان بانک ها با توجه به حقوق دریافتی حتما باید از وام استفاده کنند.
در پایان از دستگاههای محترم نظارتی مثل دیوان محاسبات کشور ،سازمان بازرسی کل کشور ،کمسیون اصل نود مجلس و…تقاضا می گردد بطور دقیق به این موضوع پرداخته و از ایجاد فضاسازی علیه کارکنان بانکها ونا امید کردن مردم جلو گیری نمایند .
#کارشناس ارشد حقوق مالی اقتصادی

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد