×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
محور فیلادلفیا چیست؟

محور “فیلادلفیا” منطقه بی‎طرف غیر نظامی به وسعت 14 کیلومتر طول و 100 متر عرض است که در امتداد کل مرز بین مصر و غزه قرار دارد.
این مسیر از دریای مدیترانه تا گذرگاه “کرم شالوم” ـ منطقه تلاقی مرزهای غزه، مصر و سرزمین‌های اشغالی ـ امتداد دارد.
این منطقه برای اولین بار تحت معاهده 1979 بین مصر و رژیم‌صهیونیستی ایجاد شد. این محور گذرگاه رفح را هم در بر می‌گیرد که تنها نقطه عبور بین مصر و غزه است.
بر اساس توافقنامه سال 1979، تل‌آویو اجازه داشت نیروهای مسلح محدودی را در این محور مستقر کند، که شامل چهار گردان پیاده، تاسیسات نظامی آنها، و حصارهای مرزی همراه با ناظران سازمان ملل بود.
صهیونیست‌ها اما اجازه نداشتند تجهیزات نظامی چون تانک، توپخانه یا موشک ضد هوایی را در این منطقه مستقر کند. هدف اعلام شده نیروهای صهیونیست در محور فیلادلفیا جلوگیری از ورود سلاح به غزه از طریق مصر عنوان شده بود.
رژیم صهیونیستی در سال 2005 نیروهای خود را از غزه از جمله محور فیلادلفیا خارج کرد. این محور پس از آن تحت کنترل مصر و مقام‌های فلسطینی قرار گرفت.
بر اساس توافقنامه 2005 بین مصر و تل‌آویو، که به عنوان توافقنامه “فیلادلفیا” شناخته می‌شود، مصر اجازه دارد 750 نفر از نگهبانان مرزی را برای گشت زنی در محور به منظور مبارزه با تروریسم و اهداف غیر نظامی مستقر کند

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد