- تاریخ : ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ ساعت : ۱۱:۰۰:۱۸
- کد خبر 13546
- پرینت
true
false
true
false
false
false
true
false
true
دکتر مسلم حیدری/اقتصاد دریا، طیف گستردهای از مباحث شامل حمل و نقل دریایی (ترانزیت)، تأمین مواد اولیه، ساخت کشتی و قایق و اورهال آنها، صنایع توریستی و تفریحی، تولید انرژی تجدیدپذیر، پرورش آبزیان، زیست شناسی دریایی و زمینههای نوظهور دیگری را شامل میشود. در حال حاضر حجم قابل توجهی از اقتصاد کشورهایی که به دریا دسترسی دارند از همین طریق تامین میشود. به عنوان مثال این بخش ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و بیش از 4 و نیم میلیون شغل از کل اشتغال اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. بدلایلی از قبیل هزینههای کمتر حمل و نقل، دسترسی به بازارهای جهانی و ظرفیت بالای حمل کالا، بیشترین حجم کالای جابجا شده میان کشورهای مختلف دنیا از طریق دریاها (Sea shipping) و آبهای آزاد اتفاق میافتد. اما کلیدیترین نقش لجستیک در محیط دریایی، کارایی بینظیر آن در زنجیره تأمین (Supply chain) بواسطه استفاده بهینه از مسیرهای حمل و نقل، کاهش زمان تحویل و بهینهسازی هزینهها است. براساس نظریههای سیاسی و نظامی نیز یکی از ارکان اساسی قدرت ملی را “توان دریایی” میدانند. بر این اساس، “توان دریایی” نقش تعیین کنندهای برای افزایش قدرت ملی و رشد نظامی-اقتصادی آن کشور دارد.
با این حال توسعه و رشد اقتصاد دریا همچون سایر حوزههای اقتصادی میتواند ریسک و چالشهای مختلفی همچون مخاطرات زیستمحیطی، هزینههای ساخت و نگهداری بنادر، مخاطرات امنیتی، قوانین و هماهنگی بینالمللی، مدیریت موجودی، تغییرات اقلیمی و پیشرفتهای فناوری را نیز بهمراه داشته باشد. اما با وجود مزایای بسیار زیاد این حوزه و نقش بینظیر آن در تجارت و اقتصاد بینالملل، میتوان با عینک اغماض به چالشهای موجود در این زمینه نگریست.
ایران به دلیل دسترسی به آبهای آزاد همچون اقیانسو هند، خلیج فارس، دریای عمان و همچنین دریای خزر و موقعیت جغرافیایی ممتازش، میتواند نقش مهمی در تجارت دریا محور داشته باشد. از نقاط قوت ایران میتوان به بنادر بزرگ در جنوب و جنوب شرق ایران و بنادر شمالی کشور، ظرفیت ترانزیت کالا و نهایتاً حاکمیت و مالکیت بر تنگه فوق راهبردی هرمز اشاره کرد. با این حال، چالشهایی از قبیل تحریمها، زیرساختها توسعه نیافته (بطورخاص پسکرانهها)، فناوریهای قدیمی و مدیریت ناکارآمد منابع هم بر سر راه این حوزه وجود دارد. تقویت این نقاط و رفع مشکلاتی که اساساً قابل حل میباشند، میتواند جایگاه ایران را در حوزه اقتصاد دریا (Blue Economy) بهبود بخشد. ایران میتواند در حوزه ترانزیت و حملونقل دریایی تمرکز ویژه داشته باشد. با امعان نظر به نقش کلیدی، پیشینه تاریخی، جغرافیای ممتاز، جایگاه خاص منطقهای و وسعت ایران; توسعه بنادر و زیرساختهای مدرن، امکان تبدیل شدن به هاب منطقهای برای ترانزیت کالا کاملاً قابل تصور و در دسترس میباشد. از دیگر سو توسعه صنایع مرتبط همچون کشتیسازی، صنعت توریست، تولید انرژی تجدیدپذیر، آبزی پروری و … نیز مجال مناسبی پیش روی ایران برای رشد و توسعه اقتصادی در افق کوتاه مدت خواهد بود.
در این میان وجود مناطق آزاد در مبادی ورودی و بنادر کشور با توجه به مزیتها و جذابیتهای این مناطق برای سرمایهگذاران بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی دارند، میتواند تسهیلگر و کاتالیزور توسعه بهنگام و مناسب بنادر و پسکرانههای آنها باشد. یکی از مهمترین اثرات وضعی توسعه اقتصاد دریا بطور قطع ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق خواهد بود. به بیان دیگر ایجاد اشتغال قابل انتظار بواسطه اقتصاد دریا میتواند منجر به مهاجرت معکوس در بسیاری از مناطق کشور و بطور خاص مناطق جنوبی کشور گردد.
نکته بسیار حائز اهمیت اما اینست که، نگاه به توسعه اقتصاد دریا با وجود دسترسی به آبهای آزاد، ظرفیتهای بی بدیل جغرافیایی و بی نظیر ژئوپولیتیکی ایران، تصمیمگیری براساس داشتهها و ظرفیتهای بالقوه است و اولویت بخشی و سرمایهگذاری متمرکز و ویژه بر توسعه این بخش از اقتصاد، ارجحیت خاص و عقلایی نسبت به توسعه اقتصادی کشور براساس خواستهها، آرمانگرایی و ورود به عرصههای جدید و نوظهور اقتصادی دارد.
false
false
false
false