×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
هوش مصنوعی در خدمت جاده ها

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی گفت: دور پنجم پروژه ملی پایش زیرساخت‌های جادهای کشور با پیشرفت ۸۰ درصدی در مسیر هوشمندسازی و جهش تولیدات دانش‌بنیانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آستانه تکمیل است.

به گزارش منشور اقتصاد از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل‌ جاده‌ای، حمزه ذاکری اظهار کرد: از نیمه دوم سال جاری، به‌روزرسانی یکپارچه بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر – خط از شبکه راه‌های کشور با استفاده از تجهیزات پیشرفته و به صورت خودکار در دستور کار قرار گرفته و ۸۰ درصد شبکه راه‌های شریانی و نیمی از کل راه‌های کشور با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک برداشت شده است.
وی از پایش سلامت رویه راه‌های کشور به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در راستای پیاده‌سازی عملیاتی شیوه‌های نوین مدیریت هوشمند یاد کرد که با یک دهه حمایت و سرمایه‌گذاری ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‎ای، به محصولی دانش‌پایه و پیشران در این صنعت تبدیل شده است.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی، طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور را به دلیل وسعت و عمق مطالعات، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و متخصصان، فناوران و تیم‌های دانش‌بنیان در رده بزرگترین پروژه‌های مطالعاتی کشور برشمرد و اظهار کرد: برای نخستین بار و به طور همزمان با استفاده از تجهیزات پیشرفته خودکار برداشت اطلاعات در محورهای شریانی و فرعی و پردازش توسط سامانه مدیریت زیرساخت با استفاده از پردازشگر ابرکامپیوتر سیمرغ، برنامه‌ریزی در حوزه روسازی و ایمنی شبکه راه‌های کشور انجام می‌شود.
ذاکری بر ضرورت حفظ و ارتقاء کارایی زیرساخت‌های جاده‌ای با وجود محدویت منابع اعتباری، برنامه‌ریزی نگهداری پیشگیرانه در حوزه ایمنی راه‌ها و بهره‌مندی از قابلیت‌های اتوماسیون و هوشمندسازی تاکید و بیان کرد: از این‌رو با سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر روی توسعه سامانه‌های مدیریتی تخصصی بر اساس برنامه‌ریزی سیستماتیک زیرساخت‌ها، ایران در زمره کشورهای پیشرو در فناوری مدیریت زیرساخت جاده‌ای (AMS) قرار گرفته است.
وی با اشاره به جایگاه ویژه این محصول دانش‌پایه در جامعه فنی – مهندسی و تبدیل شدن به ابزاری موثر برای تغییر رویکرد به سمت هوشمندسازی و پشتیبان تصمیم‌گیری با نگاه شبکه‌ای، تاکید کرد: با بهره‌گیری از استاندارهای بین‌المللی در طراحی این محصول، بسترهای جدیدی برای توسعه روش‌های علمی مبتنی بر داده و همسو تحولات تکنولوژی ایجاد شده است.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی از برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای با استفاده از این ابزار و بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی خبر و ادامه داد: در این راستا، قابلیت‌های جدیدی از جمله تفسیر هوشمند، مقایسه، پیش‌بینی، بهینه‌سازی، شناسایی خودکار، پردازش تصویر، برنامه‌ریزی بلندمدت و داده‌کاوی با سایر سامانه‌های مدیریتی مانند مدیریت پل‌ها، تونل‌ها، ایمنی و نقاط پرتصادف در حال توسعه است.
ذاکری با تاکید بر اجرای اقدامات ویژه‌ای برای اتصال و یکپارچه‌سازی با سایر سامانه‌ها و افزایش سرعت محاسباتی و برهم‌نهی داده‌ها، گفت: همزمان با این طرح، برنامه مقاطع منتخب راه‌های ایران از مهر ماه سال ۱۴۰۲ در ۴۸ مقطع منتخب با کمک تجهیزات لیزری پیشرفته ارزیابی (LCMS) در حال انجام بوده و از ابتدای اسفند ماه، سومین دور برداشت با هدف توسعه مدل‌های پیشرفته پیش‌بینی در سامانه PMS آغاز شده است.
وی اظهار کرد: به‌روزرسانی شاخص‌های عملکردی مانند ناهمواری بین‌المللی (IRI)، عدد سواری (RN)، شیارافتادگی چرخ‌ها (RUT)، بافت درشت روسازی (MPD) و اطلاعات هندسی راه به همراه تصویربرداری هر ۱۰ متر، به صورت خودکار و برای پنجمین بار انجام می‌شود.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی بیان کرد: به طور همزمان، قابلیت‌های جدید تحلیلی در سامانه تخصصی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با هدف تسهیل برنامه‌ریزی ایجاد شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.
ذاکری افزود: این قابلیت‌ها شامل مواردی همچون امکان گزارش‌گیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای مورد نظر، مشاهده خرابی‌ها برای تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا پنج سال آینده) در سطح استان‌ها بر اساس مدل پیش‌بینی و اتصال مقاطع کنترلی برای پایش مستمر وضعیت رویه راه‌ها در سکوی تخصصی است.
وی اضافه کرد: برداشت اطلاعات وضعیت راه‌های با نظارت ۲۶ اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و فعالیت دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل دور پنجم پایش راه‌های شریانی کشور طی سه ماه آینده، نتایج آن در سطح شبکه قابل بهره‌برداری باشد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد