×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
رویکرد کاندیداهای ریاست‌ جمهوری به حوزه خودرو چگونه است؟

طی ماه آینده دولت جدید روی کار خواهد آمد و چهاردهمین رئیس‌ جمهور انتخاب خواهد شد. نگرش و دیدگاه شش کاندیدا به حوزه خودرو به‌عنوان یکی از صنایع اشتغال‎زا در آینده اینکه کاندیداها چه دیدگاهی نسبت‌به این صنعت دارند، احتمالا رفتار آنها را با حوزه خودرو قابل پیش‌بینی خواهد کرد.

به گزارش منشور اقتصاد- با نگاهی به مصاحبه‎ ها و اظهارنظرهای کارشناسان در این بخش متوجه می‎شویم اکثر کاندیداها با واردات خودرو موافق هستند.

برخی با صنعت خودرو به صورت کامل زاویه دارند و به نوعی صنعت خودرو در کشور را خیلی پرافتخار نمی‎دانند و به نوعی آن ها را سربار می‌دانند. در این بین یک کاندیدا به طور کامل مخالف واردات است و می‌گوید صنعت خودرو باید نیاز داخلی را برآورده و تولید افزایش پیدا کند. با این حال بررسی اظهارات کاندیداها در حوزه واردات قابل‌توجه است.

تاکید بر واردات خودرو ازسوی محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‎زاده و علیرضا زاکانی دیده می‎شود. در این بین محمدباقر قالیباف، به‌عنوان رئیس مجلس بر قانون واردات خودرو تاکید کرده و وعده داده است در صورت انتخاب شدن به‌عنوان چهاردهمین رئیس جمهور به سرعت قانون واردات خودرو را که ازسوی دولت سیزدهم به نوعی معطل مانده بود، اجرایی خواهد کرد. قانونی که شامل واردات خودروهای دست‌دوم هم خواهد شد و با روی کارآمدن قالیباف و طبق وعده او، احتمالا سرعت بیشتری خواهد گرفت.

در صورتی که این موضوع جدی باشد، احتمالا وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی بعدی، همسو با رئیس‌جمهور و در راستای عملیاتی کردن واردات خودرو انتخاب خواهد شد.

در صحبت‌های قالیباف فعلا خبری از تعیین نقشه‌راه برای صنعت خودرو به منظور رشد کمی و کیفی تولید نیست. قالیباف پیش از این اعلام کرده بود خودروسازان را به معنای واقعی خودروساز نمی‎داند بلکه آن‎ها را مجموعه‎ ساز می‎داند. مقابله با رانت و رانت‎خواری در این حوزه جزو اظهارات قالیباف بوده است.

اما امیرحسین قاضی ‎زاده دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به واردات خودرو رویکرد مثبتی دارد و طی ماه ‎های اخیر به شدت پیگیر واردات برای جانبازان بوده است.

وی بارها از بانک‌مرکزی خواست ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کند. به‌نظر می‌رسد اگر وی به‌عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور برگزیده شود، روند واردات تسهیل خواهد شد. هرچند مشخص نیست در بحث تولید خودرو چه اقداماتی صورت خواهد پذیرفت. اما نکته مهم در خصوص برنامه برای تولید خودرو این است که تنها دو نماینده بر آن تاکید کرده‌اند.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو کاندیدایی هستند که در اظهارات خود به لزوم تعیین نقشه‌راه و همچنین ثبات مدیریتی تاکید دارند. با این حال مسعود پزشکیان مخالف واردات است و بر تولید داخلی تاکید کرده و سعید جلیلی بر حمایت از خودروسازی‌ها در صورت افزایش کمی و کیفی تولید تاکید دارد و البته راه را برای واردات خودرو نبسته است.

اما با بررسی جمیع اظهارات خودرویی کاندیداها تا امروز، بحث قیمت‌گذاری دستوری و تسهیل شرایط تولید غافل مانده است.

تقریبا هیچکدام درباره مضرات قیمت‌گذاری دستوری تاکنون صحبتی نکرده‌اند و اینکه این سرکوب قیمت‌ها چه بلایی بر سر این صنعت آورده است. همچنین برنامه‌ای در خصوص برقی‌سازی صنعت خودرو و ایجاد زیرساخت‌ها در این حوزه در صحبت‌های کاندیداها دیده نمی‌شود و به نوعی خودروهای برقی جزو اولویت‌های این افراد نیستند.

منبع: اخبار خودرو

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد