×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
نامه سرگشاده انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به رئیس‌جمهور منتخب

تشکل صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپی کشور، در یک نامه سرگشاده ضمن تبریک به مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، خواستار رفع مشکلات اساسی اکوسیستم استارتاپی ایران شد.

به گزارش پایگاه خبری منشور اقتصاد ،  نامه فوق ضمن توصیف مشکلات شامل وضعیت نامطلوب اینترنت، فقدان قانون‌گذاری موثر و به‌روز، و نظام مالیاتی غیرشفاف و ناعادلانه که که مانع رشد و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی شده‌اند، از رئیس جمهور تقاضای حمایت از اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور را کردند.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مسعود پزشکیان
رئیس‌جمهور منتخب ایران

با سلام و احترام،

ضمن تبریک به مناسبت انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور ایران، به عنوان اولین تشکل صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپی کشور، بر خود لازم دیدیم تا به عنوان نماینده بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور، مهم‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای امروز اکوسیستم استارتاپی کشور را با شما در میان بگذاریم.

جناب آقای پزشکیان، اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای اینترنتی کشور مُرد از بس که جان نداشت!

با این که می‌دانیم شما و دولت چهاردهم که در حال تشکیل آن هستید، اختیارات تام و تمام و ابزارهای کافی برای حل این مشکلات را در اختیار ندارید، اما انتظار داریم برای رفع آن‌ها به قدر وسع، بکوشید.

همانطور که به خوبی استحضار دارید، هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش روی کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی، وضعیت اسف‌بار اینترنت است. اینترنت کشور در حال حاضر کُند، فاقد کیفیت لازم، دارای محدودیت‌های بسیار و شامل فیلترینگ گسترده است. اینترنت باکیفیت، سریع و آزاد حق هر ایرانی و حق هر کسب‌و‌کار ایرانی است. تقاضامندیم برای تحقق این حق مسلّم بکوشید.

مشکل بزرگ دیگر، فقدان قانون‌گذاری موثر، به‌روز، شفاف و فراهم‌کننده فرصت‌های برابر برای رقابت عادلانه میان کسب و کارها است. تفکر امنیتی حاکم بر کشور باعث شده است روند فعلی قانون‌گذاری در زمینه‌های فناورانه و جدید، به شدت محافظه‌کارانه، همراه با بی‌اعتمادی نسبت به بخش خصوصی و در خدمت تولید رانت و انحصار باشد. امری که در نهایت هم برای اقتصاد دیجیتال کشور عمیقاً مخرب است و هم منجر به ارائه خدمات نامناسب، بی‌کیفیت و گران برای کاربران ایرانی می‌شود. خواهشمندیم تا جایی که می‌توانید نگذارید آنچه بر صنعت خودروی کشور رفته است، بر اقتصاد دیجیتال کشور نیز حاکم شود.

از سویی دیگر، نظام مالیاتی کشور هنوز نتوانسته است خود را با واقعیت‌های جدید مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی تطبیق دهد. دیدگاه سنتی و قوانین قدیمی حاکم بر ساختار مالیاتی کشور، منجر به تعیین مالیات‌های سنگین، ناعادلانه و سلیقه‌ای برای کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه شده است. امری که نه تنها باعث تهدید ورشکست‌شدن تعدادی از کسب‌و‌کارهای اینترنتی شده، بلکه منجر به ناامیدی صاحبان ‌کسب‌و‌کارهای اینترنتی و رسیدن موج جدید مهاجرت از نیروی متخصص به کارآفرینان و کوفاندرهای استارتاپی شده است. نظام مالیاتی شفاف و عادلانه که مدل‌های درآمدی نو را بشناسد و بتواند مطابق با تغییرات فناورانه حرکت کند، برای اکوسیستم استارتاپی کشور یک ضرورت فوری است. ضرورتی که اگر به سرعت فکری برای آن نشود، منجر به نابودی بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. خواهشمندیم اگر می‌توانید، برای نجات اکوسیستم استارتاپی از بحران مالیاتی فعلی، کاری کنید.

این سه مشکل، تنها بخش کوچکی از فهرست بلندبالای موانع و مشکلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی و استارتاپ‌های کشور است. بحران مهاجرت بی‌رویه منابع انسانی متخصص، نظام بیمه‌ای ناکارآمد و غیرشفاف، تحریم‌های ظالمانه، ورود نهادهای غیرمتخصص به حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و تورم افسارگسیخته، بخشی دیگر از این فهرست هستند. با این وجود، ما هم‌اکنون، فقط از شما خواهان بررسی، چاره‌جویی و تلاش در رابطه با سه موضوع، سرعت و کیفیت اینترنت، قانون‌گذاری مناسب و بهبود وضعیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی هستیم.

امید که تلاش‌های شما، بخش‌های دیگر حاکمیت را نیز در رابطه با وضعیت بحرانی حاکم بر اکوسیستم استارتاپی کشور که نفس‌هایش به شماره افتاده است، متوجه و آگاه نماید.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد