×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
بهار در منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۵ با رونق تجارت، ترانزیت و همکاری‌های منطقه‌ای عملکرد قابل قبولي داشت.

به گزارش منشوراقتصاد از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار؛ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار در بهار ۱۴۰۵ با ثبت بیش از ۱۶۵ هزار تن مبادلات صادراتی، وارداتی و ترانزیتی، نقش راهبردی خود را به‌عنوان دروازه تجارت ایران و پاکستان و کریدور مهم ترانزیتی منطقه بیش از پیش تثبیت کرده است.

دکتر محمد سعید اربابی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تشریح عملکرد منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۵ اظهار داشت: منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مرزی کشور در جنوب شرق ایران و تنها منطقه منفصله منطقه آزاد چابهار در مرز مشترک ایران و پاکستان، نقش مؤثری در توسعه تجارت دوجانبه، تسهیل مبادلات اقتصادی و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایفا می‌کند.

 

 

 

وی افزود: در فصل بهار سال جاری، میزان صادرات ایران به پاکستان از طریق مرز منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار به ۱۰۶ هزار و ۵۳۷ تن کالا رسید که توسط ۴ هزار و ۲۶۲ دستگاه کامیون حمل شد.

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل گاز، قیر، شمش آهنی، زغال‌سنگ و گوگرد بوده که سهم قابل توجهی در مبادلات تجاری دو کشور داشته‌اند و بیانگر ظرفیت‌های گسترده تولیدی و صادراتی ایران در بازار پاکستان هستند.

 

دکتر اربابی با اشاره به روند واردات کالا از پاکستان اظهار کرد: در همین مدت، ۵۷ هزار و ۳۵۳ تن کالا از پاکستان از طریق منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار وارد کشور شد که حمل آن توسط ۲ هزار و ۲۹۶ دستگاه کامیون انجام گرفت.

 

وی افزود: برنج، موز، انبه، نارگیل(کوکوییت) و لیمو مهم‌ترین کالاهای وارداتی از پاکستان بوده‌اند که بخشی از نیاز بازار مصرف کشور را تأمین کرده‌اند.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین به نقش فزاینده منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار در توسعه ترانزیت منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۵، یک‌هزار و ۲۴۳ تن کالا از پاکستان به سایر کشورها از طریق این گذرگاه مرزی ترانزیت شد که حمل آن توسط ۸۶ دستگاه کامیون صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: کالاهای عمده ترانزیتی شامل گوشت منجمد، سیب‌زمینی، شکر و کفش ورزشی بوده که از طریق منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار به بازارهای هدف منطقه منتقل شده‌اند.

 

دکتر اربابی در تشریح مقاصد ترانزیتی اظهار داشت: از مجموع کالاهای ترانزیتی، ۸۲۸ تن کالا توسط ۶۹ دستگاه کامیون به مقصد ازبکستان حمل شده که عمدتاً شامل گوشت منجمد بوده‌است.

 

وی افزود: همچنین ۴۱۵ تن کالا توسط ۱۷ دستگاه کامیون به مقصد افغانستان ترانزیت شده که اقلام اصلی آن را سیب‌زمینی، شکر و کفش ورزشی تشکیل می‌دهد.

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر اهمیت جایگاه راهبردی منطقه منفصله ریمدان تصریح کرد: این منطقه به‌عنوان پل تجاری صادراتی و وارداتی میان ایران و پاکستان، نقش مهمی در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایفا می‌کند و همزمان به یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی پاکستان برای دسترسی به بازارهای کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان تبدیل شده است.

 

وی افزود: موقعیت ژئو‌اقتصادی منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار و اتصال آن به ظرفیت‌های بندری و لجستیکی بندر و منطقه آزاد چابهار، فرصت کم‌نظیری را برای توسعه تجارت منطقه‌ای، افزایش حجم مبادلات و تقویت همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای همسایه فراهم کرده‌است.

 

دکتر اربابی همچنین به موضوع ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان در محدوده ریمدان-گبد اشاره کرد و گفت: این طرح مهم اقتصادی براساس تفاهمات و توافقات مقامات عالی‌رتبه دو کشور و در چارچوب نتایج سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان مورد توجه ویژه قرارگرفته و می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یکی از مهم‌ترین کانون‌های مشترک تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری در مرز دو کشور باشد.

 

وی تأکید کرد: راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان(ریمدان-گبد) ضمن افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی منطقه مرزی، ایجاد اشتغال پایدار، تقویت پیوندهای اقتصادی ایران و پاکستان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با اشاره به آغاز رسمی فعالیت منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار پس از اخذ کد اختصاصی گمرکی از گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و توانست در مدت کوتاهی جایگاه مؤثری در شبکه تجاربه گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار؛ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار در بهار ۱۴۰۵ با ثبت بیش از ۱۶۵ هزار تن مبادلات صادراتی، وارداتی و ترانزیتی، نقش راهبردی خود را به‌عنوان دروازه تجارت ایران و پاکستان و کریدور مهم ترانزیتی منطقه بیش از پیش تثبیت کرده است.

دکتر محمد سعید اربابی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تشریح عملکرد منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۵ اظهار داشت: منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مرزی کشور در جنوب شرق ایران و تنها منطقه منفصله منطقه آزاد چابهار در مرز مشترک ایران و پاکستان، نقش مؤثری در توسعه تجارت دوجانبه، تسهیل مبادلات اقتصادی و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایفا می‌کند.

 

وی افزود: در فصل بهار سال جاری، میزان صادرات ایران به پاکستان از طریق مرز منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار به ۱۰۶ هزار و ۵۳۷ تن کالا رسید که توسط ۴ هزار و ۲۶۲ دستگاه کامیون حمل شد.

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل گاز، قیر، شمش آهنی، زغال‌سنگ و گوگرد بوده که سهم قابل توجهی در مبادلات تجاری دو کشور داشته‌اند و بیانگر ظرفیت‌های گسترده تولیدی و صادراتی ایران در بازار پاکستان هستند.

 

دکتر اربابی با اشاره به روند واردات کالا از پاکستان اظهار کرد: در همین مدت، ۵۷ هزار و ۳۵۳ تن کالا از پاکستان از طریق منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار وارد کشور شد که حمل آن توسط ۲ هزار و ۲۹۶ دستگاه کامیون انجام گرفت.

 

وی افزود: برنج، موز، انبه، نارگیل(کوکوییت) و لیمو مهم‌ترین کالاهای وارداتی از پاکستان بوده‌اند که بخشی از نیاز بازار مصرف کشور را تأمین کرده‌اند.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین به نقش فزاینده منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار در توسعه ترانزیت منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۵، یک‌هزار و ۲۴۳ تن کالا از پاکستان به سایر کشورها از طریق این گذرگاه مرزی ترانزیت شد که حمل آن توسط ۸۶ دستگاه کامیون صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: کالاهای عمده ترانزیتی شامل گوشت منجمد، سیب‌زمینی، شکر و کفش ورزشی بوده که از طریق منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار به بازارهای هدف منطقه منتقل شده‌اند.

دکتر اربابی در تشریح مقاصد ترانزیتی اظهار داشت: از مجموع کالاهای ترانزیتی، ۸۲۸ تن کالا توسط ۶۹ دستگاه کامیون به مقصد ازبکستان حمل شده که عمدتاً شامل گوشت منجمد بوده‌است.

 

وی افزود: همچنین ۴۱۵ تن کالا توسط ۱۷ دستگاه کامیون به مقصد افغانستان ترانزیت شده که اقلام اصلی آن را سیب‌زمینی، شکر و کفش ورزشی تشکیل می‌دهد.

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر اهمیت جایگاه راهبردی منطقه منفصله ریمدان تصریح کرد: این منطقه به‌عنوان پل تجاری صادراتی و وارداتی میان ایران و پاکستان، نقش مهمی در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایفا می‌کند و همزمان به یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی پاکستان برای دسترسی به بازارهای کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان تبدیل شده است.

 

وی افزود: موقعیت ژئو‌اقتصادی منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار و اتصال آن به ظرفیت‌های بندری و لجستیکی بندر و منطقه آزاد چابهار، فرصت کم‌نظیری را برای توسعه تجارت منطقه‌ای، افزایش حجم مبادلات و تقویت همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای همسایه فراهم کرده‌است.

 

دکتر اربابی همچنین به موضوع ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان در محدوده ریمدان-گبد اشاره کرد و گفت: این طرح مهم اقتصادی براساس تفاهمات و توافقات مقامات عالی‌رتبه دو کشور و در چارچوب نتایج سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان مورد توجه ویژه قرارگرفته و می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یکی از مهم‌ترین کانون‌های مشترک تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری در مرز دو کشور باشد.

 

وی تأکید کرد: راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان(ریمدان-گبد) ضمن افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی منطقه مرزی، ایجاد اشتغال پایدار، تقویت پیوندهای اقتصادی ایران و پاکستان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با اشاره به آغاز رسمی فعالیت منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه منفصله ریمدان منطقه آزاد چابهار پس از اخذ کد اختصاصی گمرکی از گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و توانست در مدت کوتاهی جایگاه مؤثری در شبکه تجارت و ترانزیت منطقه‌ای به‌ دست آورد.

 

وی افزود: آغاز فعالیت رسمی این منطقه در شرایطی رقم خورد که کشور در آغازین روزهای جنگ رمضان، جنگ تحمیلی سوم دشمن آمریکایی-صهیونی قرار داشت، اما با وجود تمامی محدودیت‌ها و چالش‌های ناشی از شرایط منطقه‌ای، روند ارائه خدمات تجاری، گمرکی، صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در منطقه منفصله ریمدان با پایداری، انسجام و تلاش شبانه‌روزی کارکنان و فعالان اقتصادی ادامه یافت و زمینه‌ساز ثبت عملکرد موفق این منطقه در نخستین فصل کاری سال ۱۴۰۵ شد.

 

دکتر اربابی ابراز امیدواری کرد با توسعه زیرساخت‌های لجستیکی، حمل‌ونقل، گمرکی و تجاری و همچنین گسترش همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای منطقه، ریمدان در آینده نزدیک به یکی از مهم‌ترین هاب‌های تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری در جنوب شرق ایران و منطقه تبدیل‌شود.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد