×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
هلسینکی یک سال بدون تلفات رانندگی؛ سرعت ۳۰ کیلومتر عامل اصلی موفقیت

پایتخت فنلاند با اجرای سیاست محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در بیش از نیمی از خیابان ها، موفق شد برای نخستین بار یک سال کامل را بدون هیچ سانحه مرگبار رانندگی پشت سر بگذارد؛ دستاوردی مهم برای شهری با جمعیت ۶۹۰ هزار نفر که مورد ستایش ابتکارات «چشمانداز صفر» قرار گرفته است.

به گزارش منشور اقتصاد-دویچه وله نوشت: پایتخت فنلاند یک سال را بدون سانحه مرگبار رانندگی سپری کرد.

در هلسینکی، پایتخت فنلاند، یک سال است که هیچ انسانی در حوادث رانندگی و سوانح خیابانی جان خود را از دست نداده است. هلسینکی حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد و از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.

در هلسینکی، پایتخت فنلاند بیش از یک سال است که هیچ کشته‌ای در سوانح ترافیکی گزارش نشده است. این خبر را چند رسانه، از جمله سازمان رسانه عمومی فنلاند با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی پلیس و شهرداری هلسینکی گزارش کردند.

بر این اساس، آخرین تصادف مرگبار ترافیکی در این شهر تاکنون، اوایل ژوئیه ۲۰۲۴ در محله کنتولا رخ داده است.

برای شهری با این اندازه، این موضوع غیرمعمول محسوب می‌شود: پایتخت فنلاند حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. بنابراین، هلسینکی از بزرگ‌ترین شهرهایی محسوب می‌شود که به این موفقیت دست یافته است.

اینکه کدام شهرها نیز قبلا یک یا چند سال بدون تلفات ترافیکی سپری کرده‌اند، در آمارهای منتشر شده “چشم‌انداز صفر” (Vision Zero) شرکت بازرسی آلمانی “دکرا” نشان داده شده است. اصطلاح “چشم‌انداز صفر” در واقع به هدفی اشاره دارد که در آن، دیگر هیچ انسانی در حوادث ترافیک خیابانی جان خود را از دست ندهد.

بزرگ‌ترین شهری که تاکنون در این گزارش ثبت شده، اسپو در کلان‌شهر هلسینکی با حدود ۳۲۴ هزار نفر جمعیت است. همچنین منطقه واندرث لندن نیز در این نقشه دیده می‌شود.

از بزرگ‌ترین شهرهای آلمان که طبق این مجموعه داده، یک یا چند سال بدون تلفات ترافیکی را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توان به آخن، مونشن‌گلادباخ و گلزنکیرشن اشاره کرد.

با این حال، نقشه دکرا شهرهایی را نشان می‌دهد که طی یک سال تقویمی، هیچ تلفات ترافیکی نداشتند. در هلسینکی، سال بدون سانحه مرگبار ترافیکی اما به دوره ۱۲ماهه از ژوئیه ۲۰۲۴ تا ژوئیه ۲۰۲۵ مربوط می‌شود.

ایمنی بیشتر با محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری 

یک برنامه‌ریز ترافیک در شهرداری هلسینکی می‌گوید: «بسیاری از عوامل، به این موفقیت در هلسینکی کمک کردند، اما محدودیت‌های سرعت از مهم‌ترین عوامل هستند.»

به گفته او، اکنون بیش از نیمی از خیابان‌های پایتخت فنلاند به مناطق با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده‌اند. ۵۰ سال پیش، در بیش از نیمی از خیابان‌ها هنوز می‌شد با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کرد.

علاوه بر این، پلیس، قوانین ترافیکی را به شکل سخت‌گیرانه‌تری اعمال می‌کند. همچنین، حمل‌ونقل عمومی در این شهر عالی است، که این موضوع، “استفاده از خودرو و در نتیجه تعداد تصادفات شدید را کاهش می‌دهد.”

افزایش مناطقی که در آن‌ها محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد، نه تنها در هلسینکی، بلکه در سراسر اروپا یک روند است. پاریس، بروکسل یا بولونیا درایتالیا تقریبا در کل محدوده شهری خود سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را اجرا کرده‌اند. شهرهای دیگر مانند لیون، آمستردام یا ادینبرا در حداقل ۸۰ درصد خیابان‌ها این محدودیت را اعمال کرده‌اند.

در اسپانیا از سال ۲۰۲۱ سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، در همه خیابان‌های دوطرفه تمامی شهرها اعمال می‌شود. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۴ که اثرات این سیاست را در همه این شهرها بررسی کرد، سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت به طور متوسط تعداد تصادفات را ۲۳ درصد و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها را به ترتیب ۳۷ و ۳۸ درصد کاهش داده است.

در آلمان دولت ائتلافی پیشین در سال گذشته، اصلاح قانون ترافیک جاده‌ای را اجرا کرد که به شهرها اجازه می‌داد با سهولت بیشتری بتوانند قوانین محدوده سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را اعمال کنند. با این حال، محدودیت سراسری ۳۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده شهری در این کشور همچنان به طور معمول و پیش‌فرض، پیش‌بینی نشده است.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد