×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
نیازمند رئیس جمهوری هستیم که سخت تلاش کند و شجاعانه تصمیم بگیرد

در نهمین روز رقابت‌های انتخابات، محمد باقر قالیباف ، نامزد ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های اقتصادی پرداخت.

رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در برنامه بدون تعارف گفت: قول می‌دهم سال به سال در دولت خود تغییر را در زندگی خود چه در سفره خود و چه در کارهای زیرساختی احساس کنید.

قالیباف در جمع کارگران و بازنشستگان با اشاره به مباحث اقتصادی این قشر گفت: در برنامه هفتم اولویت اول و جامعه اول ما خانواده و سبد خانواده است. زنان امروز در خانواده ایرانی به اصطلاحی مادر خرج خانواده هستند، هم خانواده را مدیریت می‌کنند، هم فرزندان را پرورش می‌دهند و هم در کنار مردان به عنوان نیروی کار مشغول به کار و اشتغال هستند.

وی اظهار کرد: ما امروز مشکلات اقتصادی داریم ولی ظرفیت‌هایی در کشور داریم که در حال تلف کردن آنها هستیم. من متعهد میشوم که فاصله میان حقوق و دستمزد ها را با نرخ تورم کم کنم؛ چراکه اگر این فاصله را کم نکنیم روز به روز مشکلات بیشتر می‌شود و در این راستا نیازمند رئیس جمهوری هستیم که سخت تلاش کند و شجاعانه تصمیم بگیرد.

 

رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی گفت: همه این موارد در برنامه هفتم پیش بینی شده اما باید قانون را اجرا کرد چراکه اگر کیک اقتصاد کشور (تولید ناخالص داخلی) را بزرگ‌تر نکنیم، نمی‌توانیم برنامه هفتم را محقق سازیم. وقتی از رشد اقتصادی حرف می‌زنیم، دو بحث بهره وری و سرمایه گذاری وجود دارد که بهره وری مهم‌تر از سرمایه گذاری است. از بهره وری، کارآمدی ایجاد می‌شود که از آن سرمایه مورد نیاز برای رشد اقتصادی تامین می‌شود.

قالیباف با اشاره به زندگی و شرایط معیشتی کارگران و بازنشستگان گفت: ما باید به سمتی برویم که بازنشستگان در شرایط امروز آسایش و آرامششان اولویت اول با باشد. در راستای برنامه هفتم توسعه و با کمک مشارکت مردم، جوانان، نیروی انسانی و شرکت‌های دانش بنیان، دست و پای دولت را از دخالت‌های بی مورد در امر اقتصاد کوتاه خواهم کرد و از اتلاف سرمایه کشور و هم از خروج سرمایه‌های کشور جلوگیری خواهیم کرد. با کمک مردم و در کم‌ترین زمان ممکن، برنامه هفتم را در راستای کاهش تورم انجام می‌دهیم و حتما فاصله میان تورم و حقوق‌ها را کاهش می‌دهیم تا سفره مردم کوچک نشود.

 

وی به لزوم اصلاح مدیریت سرمایه و زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: از مدیریت سرمایه‌ها بی توجهی کردیم. حدود ۱۲۶۰ همت (هزار میلیارد تومان) در سال که معادل سه و نیم برابر یارانه‌ها است به علت عدم مدیریت مناسب از سرمایه‌ها در حال از بین رفتن است. همچنین، ما امروز به زنجیره تولید ناقص تبدیل شده‌ایم. مواد اولیه خود را به صورت خام صادر می‌کنیم و آن ماده خام در کشورهای دیگر تبدیل به محصولاتی می‌شود که چندین برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند. ما باید از مواد اولیه به کالای نهایی ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوال مردمی در رابطه با وضعیت معیشت در بخش کشاورزی و برنامه دولت مورد نظر وی برای تقویت این بخش گفت: امروز به صورت مستقیم حدود چهار میلیون شغل در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت است. کشاورزی در بخش امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی اهمیت بسیار بالایی دارد و خودکفایی در کشاورزی یک ضرورت است.

 

قالیباف اظهار کرد: امروز قیمت تمام شده محصولات کشاورزی نسبت به سهم کشاورز بسیار بالا است و کشاورز سهم حداکثر ۳۰ درصدی در قیمت محصولات دارد و بیشتر سود آن به جیب واسطه‌ها و شبکه توزیع می‌رود. در این راستا برای اصلاح آن نیاز به یک برنامه ریزی دقیق در این بخش داریم تا بتوانیم اشکالات را برطرف کنیم.

 

وی ضمن انتقاد از وضعیت مدیریتی در تامین برخی محصولات کشاورزی گفت: یک روز می‌گویند صادرات انجام شود و وقتی کشاورز می‌خواهد تولید خود را صادر کند، ناگهان جلوی صادرات گرفته می‌شود. یک روز در کشور پیاز و سیب زمینی فراوان است یک روز وجود ندارد و کمبود محصولات کشاورزی داریم. در این زمینه باید مدیریت پیش بینی وجود داشته باشد.

 

کشاورز سهم حداکثر ۳۰ درصدی در قیمت محصولات دارد و بیشتر سود آن به جیب واسطه‌ها و شبکه توزیع می‌رود.

این نمازد انتخابات به کشاورزی مدرن در برنامه هفتم توسعه اشاهر کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه خروج کشاورزی از روش سنتی به مدرن پیش بینی شده و واردات بی رویه محصولاتی مثل چای و برنج بالا است که باید همه آن‌ها مدیریت شود.

قالیباف اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در این حوزه قیمت گذاری دستوری است. باید نمایندگان کشاورزان در اصناف در بحث قیمت گذاری وجود داشته باشد؛ چراکه آنها ذینفعان اصلی هستند و در بحث قیمت گذاری، دولت نباید دخالت کند. باید با مردمی سازی مدیریت این بخش‌ها را به مردم بسپاریم و مردم باید متولی این امر شوند.

 

وی گفت: در دولت مورد نظر من موضوع دستگاه دیپلماسی در راستای سیاست‌های کلان کشور، اولویت است. به نظر من همه وزارت خانه‌ها یک طرف هستند و وزارت خارجه یک طرف قرار دارد که اهمیت دستگاه دیپلماسی را نشان می‌دهد.

 

این نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: درست است که در کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها موفق بوده اما نباید در بحث تحریم بلا تکلیف بمانیم. در حوزه ارواسیا، پیمان شانگهای، بریکس، روابط دوطرفه با چین و روسیه و همچنین محوریت قاره آسیا به عنوان رتبه اول تولید جهان، ظرفیت‌های بالایی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. بنابراین باید در بحث تحریم‌ها مسیری را برویم که انتفاع اقتصادی مردم را تضمین کند.

 

قالیباف به جایگاه روستاها و لزوم خودکفایی بخش روستایی اشاره کرد و گفت: در حوزه روستاها باید تلاش کنیم مناطق روستایی و روستاها به خودکفایی برسند، روستا باید شغل داشته و مولد باشد. امروز روستاییان ما در روستای خود مشکل مسکن دارند. باید مشکلات اقتصادی آنها را با ایجاد خودکفایی برطرف کنیم تا مهاجرت از روستا به شهر به علت مشکلات اقتصادی رخ ندهد.

 

وی با اشاره موضوع نرخ تورم و نیاز به حرکت به سمت افزایش حقوق برای ایجاد تعادل میان نرخ تورم و دستمزدها اظهار کرد: وقتی در بودجه کسری وجود داشته باشد، دولت مجبور است از سفره مردم بردارد. این گونه است که تورم رخ می‌دهد. به علت کسری بودجه حتی از تورم هم مالیات گرفته می‌شود. باید برای این مشکل چاره اندیشی کنیم. در برنامه هفتم توسعه افزایش حقوق‌ها بر اساس قانون ۱۲۵ مدیریت کشوری و در حوزه تامین اجتماعی ماده در ۱۴۱ موضوع متناسب سازی افزایش حقوق با نرخ تورم پیش بینی شده است. در این راستا باید سیاست جدی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق ثابت را کاهش دهیم و بی شک افزایش حقوق در دولت من متناسب با نرخ تورم اجرا می‌شود.

 

این نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سیستم پرداخت دستمزدهای شرکتی را انتقاد کرد و هشدار داد: سیستم پرداخت حقوق در شرکت‌های خرید خدمات برده داری به شیوه قرن بیستم است. حقوق‌های شرکتی را در مجلس پیگیری کردیم تا به شهروند درجه دو بودن خاتمه دهیم و این موضوع هیچ بار مالی برای دولت ایجاد نمی‌کند.

 

حقوق‌های شرکتی را در مجلس پیگیری کردیم تا به شهروند درجه دو بودن خاتمه دهیم و این موضوع هیچ بار مالی برای دولت ایجاد نمی‌کند.

 

قالیباف با اشاره به تصمیمات خلق الصاعه در سال ۹۹ در رابطه با بورس و خروج سرمایه از این بازار گفت: تصمیمات سال ۹۹ بسیاری از خانوارها را از هستی اقتصادی ساقط کرد. بورس در این زمان مسیر خوبی را طی نکرد. روزی تنها ۵ میلیون نفر در بورس حضور داشت، امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس هستند. چرا صاحبان سهام عدالت مالک آن سهام هستند اما اجازه مدیریت آن را ندارند.

 

وی به تصمیمات اخیر در رابطه با بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: امروز نرخ سود در بورس به حدود منفی چهار درصد رسیده در حالی که در این شرایط متاسفانه بانک مرکزی بهره با نرخ ۳۰ درصد ارائه می‌دهد. اصلاح بورس یک روند است و با سه روز یا سه ماه درست نمی‌شود. بورس حتما باید مسیر اصلاحی خود را طی کند و ما می‌توانیم در سال اول آن را اصلاح کنیم. همچنین، در مجلس موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که مطرح شد را لغو کردیم چراکه هزینه تولید کننده را بالا میبرد و ما آن را لغو کردیم.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد