×
اطلاعات تماس
سرویس ها
true
true

خبر فوری

false
false
true
خواهان توافق با ایران هستیم، اما نه به هر قیمتی

وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه، تأکید کرد که واشنگتن به دنبال «توافق خوب و واقعی» با ایران است، اما هرگونه توافق باید منافع متحدان منطقه‌ای را تأمین کند و با امنیت و رفاه آنان مغایرت نداشته باشد.

به گزارش منشور اقتصاد- مارکو روبیو،‌ وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در منامه گفت: ما خواهان توافق با ایران هستیم، اما نه توافق به هر قیمتی.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در عین حال تاکید کرد: امیدواریم که به توافق نهایی با ایران برسیم. ما خواهان یک توافق خوب و واقعی با ایران هستیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود:‌ می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هر تصمیمی در چارچوب توافق با ایران، منافع متحدان ما را در نظر می‌گیرد. اطمینان حاصل خواهیم کرد که هرگونه توافق حاصل شده با منافع شرکای ما در منطقه مغایرت نداشته باشد.

روبیو با اشاره به اینکه دیدار بین کشورهای خلیج فارس و ایالات متحده؛ بین کشورهایی که دهه‌ها از نزدیک همکاری داشته‌اند، مهم است،‌ خاطرنشان کرد: از همکاری با کشورهای خلیج فارس قدردانی می‌کنیم و برای آن ارزش قائلیم. همیشه برای صلحی پایدار و واقعی تلاش می‌کنیم که امنیت و رفاه آمریکا یا متحدانش را تضعیف نکند. ما منافع متحدان و شرکای خود در خلیج فارس را در نظر می‌گیریم.

وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی شد: رئیس جمهور دونالد ترامپ بر استقبال خود از صلحی که امنیت و رفاه ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس را تضمین کند، تأکید دارد.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گریزی به مساله تنگه هرمز زد و در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: تنگه هرمز یک آبراه بین‌المللی است. ما هزینه ترانزیت در تنگه هرمز را نمی‌پذیریم. کنترل تنگه هرمز توسط هیچ کشوری را نمی‌پذیریم.

وی افزود: اعمال هزینه در تنگه هرمز غیرقابل قبول است و منجر به هرج و مرج در سراسر جهان خواهد شد.

روبیو در اظهاراتی خلاف واقع در حالی‌که ایران بارها تاکید کرده سلاح هسته‌ای جایی در برنامه دفاعی این کشور ندارد، افزود: ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به مذاکرات رژیم صهیونیستی و لبنان اشاره کرد و گفت: امیدواریم مذاکرات لبنان و اسرائیل نتیجه بدهد.

در این نشست همچنین عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین ادعا کرد: این زمان بسیار مهمی برای منطقه است.  حملات ایران یک آزمایش بود و مقاومت و قدرت نهادها و جوامع ما را ثابت کرد.

وزیر امور خارجه بحرین بدون اشاره به جنگ افروزی آمریکا در منطقه افزود: پس از امضای تفاهم‌نامه بین ایالات متحده و ایران، کورسوی امیدی برای منطقه وجود دارد. ایران باید به تعهدات خود تحت تفاهم‌نامه پایبند باشد.

این وزیر بحرینی تاکید کرد: ما از اعلامیه سلطان‌نشین عمان در مورد عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز استقبال می‌کنیم. امنیت کشورهای خلیج فارس غیرقابل تفکیک است. پیشنهاد گسترش همکاری با ایالات متحده را می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در نشست امروز درباره حاکمیت و ثبات سوریه و لبنان بحث خواهد شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد